FE / TVŮRCE HUMUSU

Mým cílem je vytvářet úrodnou půdu. A to jak v doslovném, tak v přeneseném slova smyslu.

Co tvoří hodnotu produktu?

Přemýšlel jsem nad tím, co tvoří hodnotu určitého produktu – tedy ve výsledku i cenu, kterou je ochotný zákazník za produkt zaplatit.

Vycházím z toho, že produkt má nějaký obsah a ten je zabalený v obalu. Což může být fyzický obal, ale taky třeba celý ten marketing kolem toho.

Obr. 1: Hodnota.

Ale kde se tvoří ta hodnota?

No jasně, ono totiž hodnotu zboží stanovuje ve své hlavě ten, kdo to kupuje. Stejná věc nemá pro dva různé lidi stejnou hodnotu.

Obr. 2: Člověk a produkt.

Jenomže mi došlo, že člověk skoro nikdy nemá možnost vnímat obsah odděleně od obalu. Vždycky to vnímá jako celek. Takže čím míň je samotný obsah vidět, tím víc je odkázaný na obrázky na obalu, popis, fotky na internetu…

Jak často kupujeme jen očima, a přitom smyslů máme pět! Jak mně osobně často nevyhovuje kupovat zajíce v pytli, jak nesnáším vybírání čehokoli na internetu, nebo když nemám možnost si zabalenou věc v obchodě vyzkoušet! No jasně, vždyť nemám možnost přijít reálně do kontaktu s tím obsahem!

A pak jsem si začal hrát s tím poměrem obsah-obal. Zkusil jsem si představit nějaký konkrétní příklad, něco úplně obyčejného. Tak třeba mrkev. Je to docela sranda:

Obr. 3: Různý poměr obsah : obal.

Takže na levé straně té řady je samotný obsah bez obalu: mrkev (1). Může to být asi jenom domácí výpěstek. Protože už když mi někdo mrkev prodává, to už v sobě obsahuje pomyslný obal – jakým způsobem mi ji prodává. Třeba na trhu (2). Usmívá se nebo kouří při tom cigaretu? Ví o té mrkvi něco? V dalším kroku si můžeme představit něco, kde už je víc obalu, ale stále tam zůstává obsah (3). Třeba 100% mrkvová šťáva, nejlépe pod známou značkou. V dalším kroku se mi začal obsah zmenšovat a marketing zvětšovat. Rádobyzdravá potravina, která už ale obsahuje méně samotné původní potraviny (4). A na konci řady, obal bez obsahu? No asi jenom návštěva u farmáře, který mrkev pěstuje (5). I to se dá prodat.

Zjistil jsem, že u mě je to hodně o vnímání. Dokážu vnímat obsah odděleně od marketingu, značky atd., i když už není „zabalený“? Když třeba budu jíst tu mrkev, budu vnímat její chuť plně? Nebo tam zůstane i pocit, který mám spojený s tou značkou, takže mi připadá lepší než jiná mrkev?

Tož tak. To by bylo ohledně myšlenek. A teď zase do práce. Třeba z toho bude i mrkev.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInPinterest

Podobné články


Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*