FE / TVŮRCE HUMUSU

Mým cílem je vytvářet úrodnou půdu. A to jak v doslovném, tak v přeneseném slova smyslu.

Jděte s tou reklamou do prdele!

DSC_0006

Tak jsem se dneska nasral, úplně nečekaně. Stáhl jsem okýnko a řval jsem na řidiče reklamního „vyřvávacího“ auta, který zrovna čekal na křižovatce, ať s tou reklamou jede do prdele.

Toto jsem napsal na mail info@charley.cz:

Dobrý den,

chtěl bych se omluvit řidiči vašeho reklamního auta, na kterého jsem dnes ve Zlíně na Jižních Svazích (křižovatka Středová-Budovatelská) křičel „ať s tou reklamou jede do prdele“. Nic proti němu osobně nemám. Ujely mi nervy, přiznávám.

Prosím, vyřiďte mu moji omluvu.

To ale nic nemění na tom, že vaše vyřvávající reklama mě obtěžuje. Vím, že křičet z okýnka do okýnka není adekvátní slušná reakce. Nicméně vaše reklama je poměrně dost agresivní, takže to můžete brát jako zákon akce-reakce.

A taky, už delší dobu se ve mně hromadí vztek na všechen reklamní smog ve veřejném prostoru Zlína, na všechny ty megaboardy. Na reklamy na zastávkách, v hromadných dopravních prostředcích, kdy přes reklamu ani pořádně není vidět ven… Na sponzorované názvy zastávek…. Veřejný prostor by měl sloužit lidem – měl by být pro všechny. To ale neznamená, že si tam může každý dělat, co chce.

Ne, nějaký secondhand s výhodnýma slevama je jenom kapka v moři. Kapka v moři toho bordelu. Narůstá to ve mně už dlouho, jenomže já nejsem typ na kampaně „proti něčemu“.

A jsem rád, že existují lidi, kteří mají energii zabývat se regulací reklamy systematickou cestou.

Co vím, tak:

  • Grafická designérka Veronika R. Nováková zpracovala jako téma své diplomky Vizuální smog v centru Brna. Na jejím webu si můžete prohlídnout ukázky, včetně vtipně zpracovaných vizuálních vulgarismů: Vizuální vulgarismy.
  • Existuje iniciativa Nechceme billboardy Brně, která vychytává (úspěšně) nelegální billboardy podél cest.
  • Ve Znojmě mají přísnou regulaci reklamy v historickém centru, točil o tom reportáž Adam Gebrian: Gebrian versus Znojmo.
  • V Grenoblu prý úplně zakázali reklamu. Nemůžu to potvrdit, nebyl jsem tam, ale píše se o tom, například tady: Francouzské Grenoble: První evropské město bez reklam

 

798f19_d78b6c9de00f433e83c03f76d3df4970

Vizuální vulgarismy. (autor: Veronika R. Nováková)

798f19_a9e2e1d93f61437a85ebc579fc57badb

Vizuální vulgarismy. (autor: Veronika R. Nováková)


Takových iniciativ bude jistě plno. Možná se o tom už mluví víc. Když vyjedu za hranice na západ, vždycky obdivuju, jak si svého veřejného prostoru cení. Jak třeba i v MHD je jen jedna decentně umístěná reklama, kdežto u nás je třeba přelepené okno přesně ve výšce očí (Zlín – kampaň Městského divadla). Nebo dokonce máme ve Zlíně sponzorované zastávky.

Když slyším v trolejbuse „Louky křižovatka Ford Auto Viki“ a že pak tyto bláboly opakuje moje (tehdy) dvouletá dcera, tak je mi fakt na blití! To nemluvím o blikajících LCDčkách v trolejbusech, reklamách na držácích, reklamách zezadu sedaček v autobusech (tuším ČSAD Vsetín), teď nově dokonce na automatech na jízdenky… Ano, vím, neměl bych tomu dávat tolik pozornosti. Ale jako grafik jsem na to citlivý. Nebo jak říkala dcera: Tati, mně vadí, že nevidím ven. Samozřejmě na busu byl zvenku polep i přes okna.

Říkám si, kdyby se udělal průzkum, kolik lidí by řeklo, že jim to nevadí nebo je to neotravuje. Myslím, že většina. Přesto to tolerujeme.

Já mám teď svých starostí až nad hlavu. Nějak se tím systematicky zabývat fakt nemám sílu. (Maximálně občas odstraním nějaký viditelně nelegální banner na plotě či zábradlí.)

Ale prostě to muselo ven. Nebo bych zase někoho seřval.

A takhle to u nás vypadá:

 

p.s. Tohle je jeden z důvodů, proč nechci žít ve městě. Není jediný, ale hraje to dost velkou roli. Nejde vlastně jen o reklamy, dalo by se to obecně nazvat jako „komercionalizace prostoru“. Zdá se mi, že to proniká i do myšlení lidí.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInPinterest

Podobné články