Kostřičky

22. 10. 2020 / grafický design, CD cover, LP cover, hudba

Letos v září vychází šesté studiové album kapely Budoár staré dámy, ke kterému jsem byl přizván jako grafický designér.

Marta Kovářová z Budoáru přiznává, že už měla po předchozí desce dost „všech těch mateřských a domácích“ témat, a proto chtěla vnést do nové nahrávky mužský element. Všechny texty tentokrát pochází od básníka Lubora Kasala, album produkoval „zvukový řezník“ Tomáš Vtípil.

A nakonec já jsem se postaral o grafickou stránku. A to v úzké spolupráci právě s Martou – ona tvořila vizuální materiál, já jsem tomu dával celkovou podobu.

Hudebně i textově je album poměrně radikální. Je to maso na kostře. Jako celek drží pohromadě paradoxně snad jen tím, jak je roztříštěné, útržkovité, fragmentální. Nicméně i přes jistou posluchačskou náročnost je za tím vším stále cítit všudypřítomná budoáří hravost.

Tradiční rocková sestava je tentokrát obohacená o spoustu nových zvuků – klavír, elektronika, křídlovka a všechno možné i nemožné od Tomáše Vtípila. Líbí se mi Martina práce s hlasem, a následně i Tomášova práce s ním (vrstvení, cyklení, útržky…).

Zní to současně, na mysl přichází asociace s The Knife nebo Katarínou Málikovou. Současná mi připadají i témata, které album přináší. Surrealistický rozpad, neustálá proměna, živost mechaničnosti, mechaničnost živého. A především nestálost a nervózní atmosféra, ve které se člověk nemá čeho chytit – vše se mění v neustálém rozpadu.

„Kdo se tyčil kvičí a po čtyřech chodí
Kdo pomáhal radši rychle všemu škodí
Ten kdo umřel hned se ke vší smůle zrodí“
(Slimák)

„Dusí to dusí to dusí to dusí
to dusí to dusí to dusí to dusí
to mezi námi –
jsme jenom ňácí známí
ňácí známí“
(Písek)

„Zraňující probuzení
v očích vrtá kosti láme
Sami sebou postižení
pod dekou se podpíráme“
(Invalidi)

Náladu alba pak odráží i grafická úprava. Fragmentálnost, tělesnost, upachtěnost. Nečekaná propojení, která vznikla remixováním vizuálního materiálu. To vše na lesklém kartonu.

Fotky, které jsme použili, tvořila Marta s nasazením vlastního těla – neúnavně hledala výsledný tvar metodou osobních performancí, které fotila a natáčela na video. Obětí byli i členové kapely, které frontwomanka nutila k nejrůznějším úkonům, jako například stále dokola skládat nefunkční kostru partystanu.

Invalidi na hřišti
Pro album vznikly také originální „varující“ piktogramy.
Podívejte se na mé další grafické práce v hudební oblasti

klient: Marta Kovářová, Budoár staré dámy
rok: 2020
práce: kreativní koncepce, design
foto: Petr Kačírek, Marta Kovářová

Ukázky

Teaser

František Eliáš

Jsem muž, manžel a táta. Jako grafický designér pomáhám dělat svět krásnějším místem. Můj svět jsou lokální a komunitní aktivity, a to především na Valašsku, odkud pocházím a kde znovu zapouštím kořeny. Baví mě pěstování zeleniny a kosení kosou.